Rechts naast het podium staat een gigantisch rad van fortuin. Het belooft het paradijs (een mogelijke prijs); een opblaasboot, een huis of een droomvakantie. Ook komen er 6 muzikanten en een verteller ten tonele. Zij creëren een wereld van dromen en succes. Grote videobeelden nemen de bezoekers mee de zee op waar gigantische containerschepen onze consumptiegoederen vervoeren en waar pleziervaartuigen naast opblaasbootjes varen.

‘NACHTKANT Life is but a dream’ is een concert over overvloed en dat wat blijkbaar nodig is om die overvloed onze kant op te laten stromen. Het is een video-installatie met livemuziek waarin de zee zelf het verhaal vertelt. Een voorstelling waarin de gigantische toevloed van wat wij willen kopen en hebben, geplaatst wordt naast het verhaal van de Gambiaanse Addi in een rubberbootje. Addi realiseert zich midden op zee dat hij de overkant misschien niet haalt en de wereld van zijn dromen misschien nooit zal bereiken. “Het geeft wel stof tot nadenken”, of een variatie hiervan is een veelgehoorde uitspraak na de voorstelling in de foyer/ontvangsthal van het HABOG.

NACHTKANT, life is but a dream - Theaterproductiehuis Zeeland

De Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) heeft op 29 augustus een artikel gepubliceerd over het Zeeland Nazomerfestival: ‘Aangrijpend muziektheater bij opslag van radioactief afval‘.  “Niet elke bezoeker zal zich er prettig bij voelen: muziektheater pal naast de opslag voor radioactief afval. Maar de boodschap van het stuk is nog veel verontrustender. Je komt niet zomaar binnen bij Nachtkant, Life is but a dream. De voorstelling, onderdeel van het Zeeland Nazomerfestival, wordt opgevoerd bij Covra in industriegebied Vlissingen-Oost. Wie een kaartje heeft gekocht, wordt vooraf gescreend.”

NRC publiceerde op woensdag 30 augustus een verhaal over de voorstelling van het ZNF: ‘Overvloed en Zeeuwse slavernij op het Zeeland Nazomerfestival’.

De Volkskrant schreef op donderdag 31 augustus ‘In ‘Nachtkant’ worden videobeelden van luxecruises versneden met migrantenboten aan de kust bij Lampedusa‘. “De tegenstellingen die regisseur Niek Kortekaas opwerpt zijn soms confronterend, maar over de linie te schetsmatig om interessante inzichten te bieden. … Zo vertelt Addi Manneh (op scherm) in aangrijpende details hoe hij doodsangsten uitstond in een overvolle migrantenboot. Zijn verhaal wordt versneden met beelden van containerschepen die luxegoederen naar Europa halen, en een te water geraakte vluchtelingenboot voor de Zuid-Europese kust.”

Zondag 3 september publiceerde BN de Stem: ‘Nazomerfestival lijdt niet onder weer, Wende zorgt voor indrukwekkend slot‘. “De grote locatievoorstellingen – Crashtest Ibsen bij Domburg, Nachtkant, life is but a dream bij COVRA in Vlissingen-Oost en Zanger zonder volk bij ‘s-Heer Hendrikskinderen – oogstten veel positieve reacties. De publieke belangstelling was ook groter dan vorig jaar.